Jak ujarzmić kolczastego nastolatka?

Rozmiar tekstu:

lo2
Jak coś jest kolczaste, trudno tego dotknąć. Bolesne doświadczenia mogą dotyczyć nie tylko roślin lub przedmiotów, najeżonych kolcami. Tacy mogą być również ludzie, a w szczególności młodzież.

Jak sobie radzić z kolczastym nastolatkiem? – zastanawiali się uczestnicy spotkania z Wiesławem Gajewskim, prezesem Fundacji Czyste Serce, zorganizowanego dla nauczycieli oraz uczniów (i ich rodziców) II Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Sieradzu. – Nikt jeszcze nie wymyślił skutecznego antidotum na problemy spowodowane dojrzewaniem młodzieży. Każdy młody człowiek przechodzi przez ten okres inaczej, podobnie jak inaczej reagują nauczyciele i rodzice. Czasy się zmieniają, wszystko pędzi do przodu w zawrotnym tempie, rzeczywistość wokół nas zmienia się praktycznie z dnia na dzień. Żeby nadążyć, nieustannie musimy się uczyć. Stąd to spotkanie – mówi Urszula Świniarska, dyrektor II LO.

Uczestnicy spotkania wyszli bogatsi nie tylko w wiedzę, ale również w poradnik „Kolczasty nastolatek”, napisany przez Wiesława Gajewskiego i Grażynę Kowalczyk. Można w nim znaleźć szereg porad (dla rodziców, nauczycieli i wychowawców), dotyczących bezbolesnego przejścia nastolatka przez burzliwy okres dorastania. Autorzy m.in. podkreślają w nim rolę autorytetów w życiu młodego człowieka, tłumaczą, jak ważne jest pobudzanie zainteresowań i odkrywanie talentów oraz przestrzegają rodziców, by nie zrywali więzi emocjonalnej z dojrzewającą pociechą.

Matka i ojciec zmieniają się wraz z dzieckiem. – Wychowując je, każdy rodzic kształtuje własną osobowość i próbuje się odnaleźć w nieoczekiwanych sytuacjach. Poznaje nowe oblicza swojego dziecka, uczy się reagować na jego zachowania oraz wspierać jego rozwój na poszczególnych etapach. Wychowanie potomków jest tak wielkim wyzwaniem, że mało który rodzic czuje się do tego najważniejszego zadania dobrze przygotowanym. Dlatego nauka jest konieczna – tłumaczy Wiesław Gajewski.

„Kolczasty nastolatek” to seria spotkań z młodzieżą licealną w całym kraju. Są one ukierunkowane na ukazanie potrzeb i problemów rozwojowych okresu dorastania oraz metod i form pomocnych w pracy pedagogiczno-profilaktycznej z młodzieżą.

T.O.

1  2

3  4

5  6

7  8