Artykuł
Oferta edukacyjna na rok szkolny 2025/2026
Wczesne Wspomaganie Rozwoju.
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to wielospecjalistyczne i wielokierunkowe działania mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w tym obszarze rozwojowym, który jest zaburzony. Działania WWR mogą być realizowane już od pierwszych dni życia i trwają do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole.
Przedszkole Specjalne.
Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 roku życia do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej. Objęte są zajęciami dydaktycznymi, wychowawczymi
i opiekuńczymi organizowanymi w wymiarze 5 godzin dziennie. Przedszkole pracuje w systemie dwuzmianowym od 8.00 do 15.00.
Szkoła Podstawowa nr 5 przeznaczona jest dla dzieci posiadających tzw. gotowość szkolną do ukończenia 20 roku życia. Istnieje możliwość zorganizowania zajęć
\w formie indywidualnej na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania ( na terenie domu rodzinnego lub szkoły). Uczniowie z niepełnosprawnością
w stopniu lekkim realizują podstawę kształcenia ogólnego.
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy skierowana dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym dla absolwentów szkoły podstawowej do ukończenia 24 roku życia. Wszystkie zajęcia edukacyjne odbywają się na terenie ośrodka.
Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 umożliwiająca zdobycie kwalifikacji w następujących zawodach: stolarz, tapicer, kucharz, cukiernik, piekarz, fryzjer, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik, blacharz samochodowy, lakiernik, murarz-tynkarz, monter sieci instalacji i urządzeń sanitarnych, ślusarz.
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną od 3 do 25 lat, są formą realizacji wychowania przedszkolnego oraz obowiązku szkolnego. Organizowane są w formie indywidualnej lub grupowej, w wymiarze 10 godzin tygodniowo dla zajęć indywidualnych i 20 godzin tygodniowo dla zajęć grupowych.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Sieradzu to placówka przeznaczona dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, słabosłyszących, niesłyszących, słabowidzących, niewidomych, z niepełnosprawnością ruchową oraz z afazją.
Najważniejszym w naszej pracy jest dziecko – nasz uczeń, nasz wychowanek, nasz uczestnik zajęć– fundamentalnym wręcz jest nasz stosunek do nich, ich bezwarunkowe zrozumienie i obdarzanie uwagą w toku systematycznej, rzetelnej i odpowiedzialnej pracy dydaktyczno – wychowawczej osadzonej mocno na empatii. Niepodważalnym jest przecież fakt, że dziecko niepełnosprawne intelektualnie potrzebuje drugiej osoby, która pomoże mu uporządkować chaos napływających do niego bodźców, wybrać istotne i zintegrować otrzymywane.
Nasza Placówka posiada wyspecjalizowaną i doświadczoną kadrę: nauczycieli przedmiotów, psychologów, pedagoga, neurologopedów, logopedów, tyflopedagogów, surdologopedów, terapeutów zaburzeń sensorycznych, terapeutów behawioralnych, socjoterapeutów oraz rehabilitantów. Zapewniamy profesjonalną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, rehabilitację ruchową, transport uczniów na zajęcia oraz porady i konsultacje dla rodziców/opiekunów prawnych.
Prowadzimy zajęcia specjalistyczne wykorzystując następujące terapie: pedagogiczną, logopedyczną i neurologopedyczną, surdopedagogiczną, tyflopedagogiczną, psychologiczną, a także terapię zaburzeń sensorycznych, terapię zaburzeń ze spektrum autyzmu, terapię EEG Biofeedback i AVS, TUS, terapię ręki i zaburzeń motoryki małej, terapię behawioralną, terapię miofunkcjonalną, sensoplastykę oraz rehabilitację.
Na terenie Ośrodka działa Samorząd Uczniowski, Drużyna Harcerska oraz Szkolne Koło Wolontariatu. Organizujemy koła zainteresowań: teatralne, informatyczne, sportowe, artystyczne, matematyczne, kulinarne i ekologiczne.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy to placówka otwarta na współpracę z innymi, nasi uczniowie biorą udział w wielu projektach, programach, akcjach i konkursach międzyszkolnych, ogólnopolskich oraz międzynarodowych osiągając sukcesy. Warto wymienić tutaj takie następujące projekty i programy: „Erasmus +”, „Kreatywne przedszkole – dobry start w dorosłe życie”, „Narodowe czytanie”, „Lekturki spod chmurki”, „Posiłek w szkole i w domu”, „Program dla szkół”, „Zdrowo jem, więcej wiem”, „Z kulturą mi do twarzy”, „Szkoła do hymnu” i wiele innych.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy realizuje Rządowy Program Kompleksowego Wsparcia dla Rodzin, którego celem jest udzielanie specjalistycznej pomocy rehabilitacyjno – terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i innych, w zależności od potrzeb dziecka.
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy wyposażony jest w sale dydaktyczno – terapeutyczne z dostępem do Internetu, pracownię komputerową, bibliotekę z centrum multimedialnym, salę rekreacyjną, salę rehabilitacyjną, salę integracji sensorycznej, siłownię, pracownie gastronomiczne, internat, świetlicę, stołówkę, kuchnię, gabinet pielęgniarki, plac zabaw, boisko szkolne oraz wiele pomocy dydaktycznych m.in.: monitory i tablice interaktywne, protezy mowy Mówik, wibratory logopedyczne, urządzenie eye tracker/c-eye, zestaw narzędzi do diagnozy monachijskiej, trening sensomotoryczny z treningiem równowagi Medi balans, urządzenia biofeedback GSR, narzędzia diagnostyczne KOPRP, KOGS, elektrostymulatory logopedyczne wraz z oprzyrządowaniem i elektrodami.